«υπάρχει μια μυστικη συμφωνία μεταξύ των γενεών που πέρασαν και της δικής μας. Επειδή η άφιξή μας στη γή ήταν αναμενόμενη. Επειδή μας είχε δωριστεί, όπως σε κάθε γενιά που προηγήθηκε, μια ασθενική μεσιανική δύναμη, πάνω στην οποία το παρελθόν εγείρει αξιώσεις»

.
.
Βάλτερ Μπένγιαμιν

ANTI OPEN CALL


 

Tο Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθήνας σας προσκαλεί σε έναν αστερισμό μελέτης και αυτομόρφωσης, με πυξίδα το δαιδαλώδες και μεταμορφωτικό έργο του Βάλτερ Μπένγιαμιν «Passagen-Werk» (Το βιβλίο των Στοών).  

Πυρηνική στόχευση του σεμιναρίου αποτελεί η σπουδή πάνω στην εξεγερσιακή πρακτική της διαλεκτικής εικόνας, έχοντας ως υλικά μια σειρά αθέατων κι όμως εκρηκτικών ντοκουμέντων της νεοελληνικής ιστορίας.

Η ενδεχόμενη καρποφορία της διαδικασίας θα σημάνει το χτίσιμο ενός πρότυπου ερευνητικού και διακαλλιτεχνικού συμβάντος:
.

ΤΟ ΙΕΡΟ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ

[Historische Apokatastasis]

.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΟΔΟΦΡΑΓΜΑΤΟΣ:

ερείπια – κουρέλια – θραύσματα- απορρίμματα

.


.

Ας μην το κρύβουμε άλλο: μια γενικευμένη κούραση επικρατεί στο πολιτισμικό τοπίο. Κάθε καλλιτεχνικό γεγονός, όση ορμητικότητα ή έμπνευση κι αν διαθέτει, όσο ριζοσπαστικό ή queer κι αν εμφανίζεται, στέκει ανήμπορο να προκαλέσει ουσιαστικές μετατοπίσεις στην καθημερινότητά μας. Όλα μοιάζουν να χωνεύονται μέσα στο στομάχι του παντοδύναμου και εγωτικού θεάματος. Κι εμείς, έρμαια του ανικανοποίητου συναισθήματος, είτε ως δημιουργοί είτε ως θεατές, σπεύδουμε να κάνουμε νέα καλλιτεχνικά σχέδια, να υποκριθούμε ενθουσιασμό, να αναζητήσουμε καινούργιες συγκινήσεις, ρίχνοντας την ζωή μας μέσα στην αιώνια «κόλαση της επανάληψης».

Γιατί υπάρχει κάτι που μας διαφεύγει: 

Η πρωτοπορία που πρεσβεύουμε δεν είναι τελικά και τόσο νέα. O αποκλεισμός μας από την ιστορική γνώση είναι που την κάνει να μοιάζει έτσι. Είναι λυπηρό για παράδειγμα που η λέξη «Ευαδαμισμός», γέννημα-θρέμμα του παρισινού underground του 19ου αιώνα, γράφεται μάλλον για πρώτη φορά στα ελληνικά σε τούτο εδώ το κείμενο.

Γιατί υπάρχει κάτι που μας υπνωτίζει: 

Ο ακραίος μελλοντοκεντρισμός που έχει επικρατήσει τους τελευταίους αιώνες δεν αφήνει σημαντικά περιθώρια αναστοχασμού. Το γεγονός πως ο χρόνος ρέει ευθύγραμμα και αποκλειστικά προς τα μπροστά, είναι απλώς μια νοητική κατασκευή που νοσταλγικοποιεί το παρελθόν και συσκοτίζει τη δημιουργική «ασυνέχεια», περιορίζει τις ανθρώπινες δυvατότητες και φυλακίζει την «μαγική επενέργεια» της ιστορίας.

Γιατί υπάρχει κάτι που μας εγκλωβίζει:

Δεν μπορεί να υπάρξει καμία ουσιαστική ρήξη ή χειραφέτηση όσο αποφεύγεται η κριτική στην έννοια της προόδου και στις απατηλές φαντασμαγορίες της, οι οποίες εξαπλώνονται αλγοριθμικά πια σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας, γιγαντώνοντας τον μαρασμό της εμπειρίας, κλονίζοντας την ψυχική υγεία των ανθρώπων, και αυξάνοντας ραγδαία τον αθέατο σωρό των ερειπίων. 

Άγγελε της ιστορίας, τι θα έλεγες να μετατρέπαμε τον σωρό των ερειπίων σε οδόφραγμα;

Ερείπια πολύτιμα. Συντρίμμια λαμπερά. Κουρέλια επαναστατικής ενόρασης. Απολιθώματα τρομακτικής ουτοπίας. Σκουπίδια ιερά. Θραύσματα εκρηκτικής ενέργειας, που «αποκαλύπτουν την αλήθεια του όλου, την οποία το όλο είναι ανίκανο να αποκαλύψει».

Ας τα διερευνήσουμε συλλογικά, σπουδάζοντας πάνω σε ένα από τα μεγαλύτερα αινίγματα της σύγχρονης φιλοσοφίας: την έννοια της διαλεκτικής εικόνας του Βάλτερ Μπένγιαμιν, η οποία λαμποκοπά ως μεθοδολογία επαναστατικοποίησης της ιστορίας μέσα στο ανολοκλήρωτο έπος του, το «Passagen-Werk».

Η κατάληξη της διαδικασίας θα είναι το μακρόπνοο ερευνητικό και διακαλλιτεχνικό συμβάν ΙΕΡΟ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ [HISTORISCHE APOKATASTASIS] που θα επιχειρήσει μέσα από ένα μεγα-μοντάζ να χειρουργήσει τις ψευδαίσθησεις της ιστορικής και πολιτικής προόδου, να φυγαδεύσει την παράδοση από τις δαγκάνες του συντηρητισμού, να περιηγηθεί μέσα στις επαναστατικές ασυνέχειες του μεσσιανικού χρόνου, και εν τέλει, να δώσει το φιλί του Ιούδα στη νεκρική μάσκα της νεοελληνικής ιστορίας.

 

«…για μια τρισδιάστατη όραση στα βάθη των ιστορικών σκιών»

.

Κινητροδοσία / μεθοδολογία:
Σαμσών Ρακάς

Ερευνητική αρωγή:
Κίμων Θεοδώρου

Διάρκεια σεμιναρίου:
Νοέμβρης 2024 – Ιούλιος 2025

Ναύλα:
20 ως 50 ευρώ το μήνα (προσαρμοσμένα στις δυνατότητες κάθε ατόμου)

Πρόγραμμμα:
(ευέλικτες συναντήσεις – ομάδες εργασίας – εξατομικευμένα)

Εκδήλωση ενδιαφέροντος:
poemokratia@gmail.com

(Οι θέσεις έχουν καλυφθεί)

 

 

Δυνατότητα για online συμμετοχή

η αλλοτρίωση της ανθρωπότητας έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο που την κάνει να βιώνει την ίδια της την καταστροφή σαν πρώτης τάξεως αισθητική απόλαυση

Walter Benjamin

 

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ

.

  • Πώς παράγεται μια διαλεκτική εικόνα;
  • Είναι ικανή να προκαλέσει έκρηξη στο ιστορικό συνεχές;
  • Υπάρχουν διαφορικά χρόνου;
  • Είναι ο ρακοσυλλέκτης το πλέον επαναστατικό υποκείμενο;
  • Πώς γίνεται το θραύσμα «να αποκαλύπτει την αλήθεια του όλου, την οποία το όλο αδυνατεί να φανερώσει»;
  • Είναι η ιδέα της πολιτιστικής κληρονομιάς ένα φυτώριο του φασισμού;
  • Υπάρχει μια αδιόρατη και παράλληλη χρονικότητα που μας συνέχει;
  • Αποτελεί η αποακαδημαϊκοποίηση του Μπένγιαμιν ένα ζήτημα που επείγει;
  • Είναι το Passagen-Werk ένα εγχειρίδιο μαρξιστικού καββαλισμού;
  • Πώς αρπάζεις την παράδοση από τις δαγκάνες του συντηρητισμού;
  • Γίνεται να διαφύγουμε του μελλοντοκεντρισμού;
  • Συναρμολογούν 2.500.000 βίδες τον άγγελο της ιστορίας;
  • Μπορεί να επιτευχθεί η μεταθανάτια ζωή ενός αντικειμένου;
  • Πώς μεταπηδά η ιστορία από το πεδίο της νοσταλγίας στο πεδίο της επανάστασης;
  • Βάλτερ, πότε ξεκινάμε για την ευτυχία;

«Η αλήθεια είναι φορτισμένη με χρόνο ως το σημείο της έκρηξης»

Susan Buck-Morss, Διαλεκτική του βλέπειν / Σχήμα Ζ (σελ. 374)


 

ΛΕΞΕΙΣ & ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ 

Πρωτο-φαινόμενα / Δραματουργία ντοκουμέντων / Ο πληθοποιός και το μαζοϋποκείμενο / Αλληγορισμός / Αύρα εναντίον ίχνους / Εννεύρωση / Ο Flaneur και η βοτανολόγηση της ασφάλτου / Ξύπνημα από τον ονειρόκοσμο / Μοναδολογία / Εμπειρία ή Βίωμα; / Ο κομμουνισμός της προϊστορίας / Ποιητική υγεία / Documergency / Αναζητώντας τις μέρες της ενθύμησης / Κρύσταλλος του ολικού συμβάντος / Θεολογικός αναρχισμός / Αρχιτεκτονική γυαλιού / Το μοντάζ της ιστορίας / Μόδα και προφητεία / Κατασκοπικός ρομαντισμός / Eπιθυμητική εικόνα / Τα απορριφθέντα σονέτα του Μπένγιαμιν / Ο άγγελος της ελληνικής ιστορίας / Εξεικονιστική φαντασία του συλλογικού / Ποιητική κατοίκηση / Η αρχή της επικαιροποίησης /

«για το άρπαγμα μια μνήμης καθώς αστράφτει μέσα σε μια στιγμή κινδύνου»

.

Passagen-Werk

ΓΝΩΡΙΜΙΑ / ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

O Σαμσών Ρακάς γεννήθηκε το 1981 στον Πειραιά και μεγάλωσε στη Σαλαμίνα. Αποφοίτησε από το Tμήμα Κοινωνιολογίας Παντείου. Είναι ποιητής με αυτόνομη δράση, κατά την οποία επιχειρεί να προτείνει έκκεντρης αισθητικής δρώμενα μέσα στην πόλη, που στόχο έχουν αφενός τη ρευστοποίηση των καλλιτεχνικών ειδών και αφετέρου την ανάδυση μιας καινοφανούς αισθητικής εμπειρίας. Για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων ίδρυσε το 2018 το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μια διακαλλιτεχνική πλατφόρμα με πίστη στην πρωτογενή έρευνα, την ανιδιοτελή κινητροδοσία, την καλλιέργεια της ποιητικής απόδρασης από την πολιτιστική επιτήρηση, το χτίσιμο αντιεμπορευματικών σχέσεων μέσα στην κοινότητα. 

Για τη εύρυθμη βιωσιμότητα του Ρομαντικού Πανεπιστημίου και του ερευνητικού του χώρου στην οδό Σωζοπόλεως σε προσκαλώ να σταθείς αρωγός με μια μικρή δωρεά. Κάθε οικονομική συνεισφορά  είναι κρίσιμη για την προάσπιση της αυτονομίας μας.

.