Το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο

κάνει μια συλλογική απόπειρα ζωής:

Δεκάδες άνθρωποι του ανήσυχου πολιτισμού
συνυπογράφουν με τα ποικιλόμορφα έργα τους
.

ΤΟ
ΑΠΟΝΕΝΟΗΜΕΝΟ

ΣΥΝΤΑΓΜΑ

 
και συγκροτούν

 

«ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΧΕΙΡΙΑΣ»

.
στη μνήμη όσων έκαναν πράξη τον ίδιο τους το θάνατο, μην αντέχοντας την κακοποίηση ή την ντροπή σε τούτο δω τον τόπο

.

 

Γενάρης – Δεκέμβρης

2022

κάθε Σάββατο & Κυριακή
16:00 – 20:00

(ελεύθερη πρόσβαση με ελεγχόμενη ροή επισκεπτών)

Είσοδος 2 ευρώ

(ελάχιστη προαιρετική συνεισφορά)

EXTRAS

Για ομαδικές επισκέψεις (άνω των 4 ατόμων) μπορείτε να κλείσετε ραντεβού
οποιοδήποτε απόγευμα της εβδομάδας κατόπιν σχετικής συνεννόησης.

Δυνατότητα για ξεναγήσεις (ελληνικά / αγγλικά / ισπανικά).

syntagma2021@yahoo.com

⋅ ΡΠΑ Safe Space ⋅


SOZOPOLIS

Σωζοπόλεως 15

 
(Μετρό Αττική, 400μ)

για την επαναμάγευση της ζωής

ζωγραφική – video art – διαλέξεις
δοκίμια – γλυπτά – ποίηση
θέατρο – ιστορία – μουσική
περφόρμανς – αναλόγια – κολάζ
εγκαταστάσεις – ταινίες – απαγγελίες
ντοκουμέντα – θέατρο – κεραμική
σεμινάρια – φωτογραφία – χορός
Η έκθεση είναι ένας ζωντανός οργανισμός και θα εξελίσσεται/αναπροσαρμόζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022

Γιατί «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας»;

Η ελληνική πολιτεία, επιθυμώντας να τιμήσει όλους αυτούς που πολέμησαν για την Ελευθερία της πατρίδας μας, αποφάσισε το 1964 την ίδρυση Πολεμικού Μουσείου. Αποστολή του είναι η συγκέντρωση, διαφύλαξη και έκθεση πολεμικών κειμηλίων, η μελέτη, τεκμηρίωση και προβολή των αγώνων του ελληνικού έθνους από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με σκοπό την τόνωση της εθνικής μνήμης και την προβολή της ιστορικής συνέχειας και ενότητας του Ελληνισμού.

Αρχική σελίδα του Πολεμικού Μουσείου

Το παρόν στις μητροπόλεις έχει γίνει αμείλικτο. Κατάθλιψη. Επιτήρηση. Άγχος επιβίωσης. Άγχος κατανάλωσης. Άγχος επιτυχίας. Κι έπειτα το άγχος της ενημέρωσης. Το άγχος του κοινωνικού σου ρόλου. Το άγχος της γνώμης. Το άγχος της ομορφιάς.  

Κ ά π ο ι α   σ τ ι γ μ ή   γ ο ν α τ ί ζ ε ι ς. 

Η μοναξιά της τηλεόρασης. Η προπαγάνδα των reality. Ευπώλητα βιβλία και διασημολαγνεία. Ανέμελες πόζες και βεβιασμένα χαμόγελα στα σόσιαλ μίντια. Κανονικοποίηση της κούφιας ευτυχίας. Πλήθη διψασμένα για ψηφιακό αίμα. Αυτολογοκρισία. Στίγμα. Δημοσιοσχετισμός. Έλλειψη της δυνατότητας συγχώρεσης.  Η αχρηστεία της ειδησεογραφίας. Επισφάλεια διαρκείας. Αποκτήνωση.

Κ ά π ο ι α   σ τ ι γ μ ή   γ ο ν α τ ί ζ ε ι ς.

Γιατί δεν γίνεται να μη γονατίσεις. Στον κόσμο της αδυσώπητης προόδου είμαστε όλοι ευάλωτοι. Μέσα στον εφιάλτη της ιστορίας είμαστε όλοι μόνοι. Μα ό,τι γονατίζει ορθώνεται ακόμη πιο ψηλά. Κι αυτό υπερασπιζόμαστε, σπάζοντας την ένοχη σιωπή, φέρνοντας στο προσκήνιο τους «Αυτοκράτορες του Εαυτού», τους αυτόχειρες της νεοελληνικής ιστορίας, επιχειρώντας μια σπάνια κατάθεση συλλογικού πένθους. Δεν πρόκειται για κάτι μακάβριο. Η αυτοκτονία γίνεται μια μοριακή αφορμή για να μπορέσουν να τεθούν τα υπαρξιακά ερωτήματα που αντιπαλεύουν το παρόν μας. Γι’ αυτό και τους προσεγγίζουμε με ταπεινότητα, τους νιώθουμε να στέκονται σαν φάροι στην ερημιά, ανώνυμοι κι ανώνυμες του χωροχρόνου  που φωτίζουν τις κακοτοπιές, τους σκόπελους, τα αδιέξοδα τούτης της κοινωνίας.  Είναι οι Ακρίτες της ύπαρξης. Οι πιο αδιάψευστοι μάρτυρες για το τι πηγαίνει λάθος στο εδώ και τώρα. Tα πληγωμένα σώματά τους μοιάζουν με ξαπλωμένα μανιφέστα που επιτίθενται στις κοινωνίες του στίγματος, της πλειοψηφίας, της τρέχουσας ηθικής, καταδεικνύοντας το κακοφόρμισμα της νεοτερικότητας.

Έχουμε ανάγκη τη γνώση τους. Πρέπει να συναισθανθούμε την εκδίωξη που τους συνέβη χωρίς υπεκφυγές. Δεν πρόκειται για κάτι μακρινό: είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια ύλη, αντιμετωπίζοντας όμοια αδιέξοδα, τα οποία στον καιρό της πανδημίας όλο και γιγαντώνονται.

Αυτό υπερασπίζεται το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας»: η έννοια του πολιτισμού δεν μπορεί να σταθεί χωρίς αυτούς που τον αρνήθηκαν. Έχουμε χρέος να επιθυμήσουμε μια κοινωνία λιγοστής παγίδευσης των ανθρώπων. Κανείς και σε κανέναν δεν είναι υποχρεωμένος να απολογηθεί για την ευαισθησία του. Η δουλειά των μαζών είναι να θανατώνουν τη μονάδα. Μπορεί να υπάρξει μια κοινωνία δίχως αποκλεισμούς; Αυτό είναι ένα από τα κρίσιμα ερωτήματα που θέτει ο αυτόχειρας προς εμάς και μας ενθαρρύνει να παραμείνουμε ζωντανοί, να μην χάσουμε την ελπίδα μας, και επιτέλους να αναζητήσουμε με παρρησία την ελληνική ιστορία από την πλευρά της απελπισίας. 

 

Σαμσών Ρακάς

ΤΟ
ΠΟΥΛΗΜΕΝΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ
ΤΗΣ
ΠΟΙΗΣΗΣ
ΔΕΝ
ΕΧΕΙ
ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ
ΑΚΟΜΗ

α λ έ ξ η ς   τ ρ α ϊ α ν ό ς 

Γράψαν για μας:

ελculture
LIFO

Μέσα στη σφύζουσα ζωή της Αχαρνών, στην οδό Σωζοπόλεως 15, επιλέγουμε τη βάση μας. Διόλου τυχαία. Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» φανερώνει την πόλη που έψαξαν να βρουν όσοι αρνήθηκαν να ζήσουν στην δική μας. Το όνομά αυτής: «Σωζόπολις».

 

Πριν εισέλθετε στο χώρο μας, πρέπει να γνωρίζετε πως η πόλη αυτή εξακολουθεί να έχει για εθνικό της ποιητή τον Διονύσιο Σολωμό, μα όχι τον «Ύμνο εις την Ελευθερία». Ο εθνικός ύμνος εδώ είναι η «Φαρμακωμένη» του. 

 

Όσο για τους νόμους των πολιτών, αυτοί είναι γραμμένοι πάνω στο:

 

 

ΑΠΟΝΕΝΟΗΜΕΝΟ

ΣΥΝΤΑΓΜΑ

Μην αμελείτε το κουτί ενίσχυσης στο χώρο μας. Το SOZOPOLIS δεν βασίζεται στην εμπορική δραστηριότητα και η επιβίωσή του εξαρτάται σε κρίσιμο βαθμό από τα donation των φίλων του και τις συνεισφορές των επισκεπτών. H αδυναμία κάλυψης των εσόδων του θα ισοδυναμεί με την απουσία λόγου ύπαρξης του εγχειρήματός μας.

 

Για απευθείας donation (μέσω paypal) πατήστε εδώ.

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους της έκθεσης.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

 

ή κάντε εγγραφή
για να λαμβάνετε το newsletter

(+ secret events και καλέσματα κεκλεισμένων των θυρών)

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΑΚΟΥΣΤΗ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ

.

Το «Απονενοημένο Σύνταγμα» είναι ένα ανεξάρτητο εγχείρημα ολιστικού χαρακτήρα. Η πρώτη φάση του αφορά μια μακροχρόνια και επώδυνη έρευνα του Ρομαντικού Πανεπιστημίου σε εφημερίδες και έντυπα των δύο προηγούμενων αιώνων, η οποία αποθησαύρισε εκατοντάδες αυτοχειρίες ανά την Ελλάδα. Σε δεύτερη φάση, τα ιστορικά ντοκουμέντα διαμοιράστηκαν με open call σε ενδιαφερόμενους από όλο το κοινωνικό φάσμα, οι οποίοι και «συνομίλησαν» ποικιλότροπα με την ιστορία ενός αυτόχειρα ή με το τελευταίο σημείωμα που άφησε πίσω. Η τρίτη φάση (στην οποία βρισκόμαστε) απαντά στην φανέρωση όλων αυτών των καταθέσεων μέσω διαθεματικών παρουσιάσεων, εκθέσεων και δράσεων. Η τέταρτη και τελική φάση θα σφραγίσει όλη αυτή την πορεία με την συγκεντρωτική έκδοση του τόμου «Απονενοημένο Σύνταγμα». 

Για εθελοντική εργασία πάνω στο Αρχείο Αυτοχειρίας και Ιστοριοθεραπείας:
contact@academia-romantica.edu.gr

radical arts and rituals

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 

υπό διαρκή ανανέωση

ΕΝΑΡΞΗ

8 & 9 Γενάρη

στις 16:00 – 20:00


Ελεύθερη προσέλευση χωρίς προκράτηση θέσεων.
Ενδεχόμενο μικρής αναμονής λόγω ελεγχόμενης ροής επισκεπτών

Κατά τη διάρκεια του διημέρου:

–  Περιηγήσεις στο Μουσείο και εξοικείωση με τα ποικιλόμορφα έργα. Αραιές ξεναγήσεις από την ομάδα του Ρομαντικού Πανεπιστημίου. Συνομιλίες με δημιουργούς της έκθεσης που θα παρευρίσκονται στο χώρο.

– Επιμνημόσυνα ποιητικά συμβάντα (υπό τον τίτλο «Μέρα της Οργής, Απελευθέρωσέ με» – Dies irae, Libera me) στην 26χρονη εβραιοπούλα Δοδού Μωυσή Άντζελ που αυτοπυρπολείται βιβλικά μέσα σε Ισραηλίτικο σχολείο της Θεσσαλονίκης τον Γενάρη του 1922 (επιμέλεια χειρονομίας: Σαμσών Ρακάς).

– Μοίρασμα της επίσημης αφίσας της έκθεσης για πάσα χρήση.

– Αυθόρμητες απαγγελίες υλικού από το Aναγνωστήριο που βρίσκεται στον κάτω όροφο.

– Mοίρασμα του «Σκιτσογραφήματος»  (Βασίλης Μανέλας – Γιώτα Ζουμπούλη) το οποίο δημιουργήθηκε με αφορμή την αυτοκτονία ενός μαθητευόμενου ηθοποιού του Βασιλικού Θεάτρου, που αφαίρεσε τη ζωή του στη χαμένη συνοικία Βρυσάκι της Αθήνας λίγο μέρες μετά την Πρωτοχρονιά του 1904 (περιορισμένα αντίτυπα).

– Θα σερβίρεται αγγλικό τσάι στη μνήμη της Φάνη Γκρην που ρίχνεται στο κενό από ένα σπίτι του Κολωνακίου, μετά από 30 χρόνια διαμονής και διδασκαλίας αγγλικών στην Ελλάδα.

2η Εβδομάδα (10-16.1)

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΓΕΝΑΡΗ

20:00 – 22:15 Προβολή ταινίας [έκπληξη] – Πρόλογος της μυστικής κινηματογραφικής λέσχης «CINEMA SUICIDE: 201 ώρες ζόφου», σε επιμέλεια Pugnant Film Series και σε συνεργασία με το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα προβολών που θα λάβει χώρο στο Sozopolis το έτος 2022, και που θέτει στο επίκεντρο την πράξη της αυτοχειρίας. Περισσότερα εδώ.

ΣΑΒΒΑΤΟ 15 ΓΕΝΑΡΗ

Επίσκεψη στο Μουσείο
[16:00 – 20:00]

EXTRAS

[18:00] Εισαγωγή έργου Φαίης Τζανετουλάκου στην έκθεση [Being Timeless- Γιατί Έτσι το Θέλαμε κι οι Δυο μας] με αφορμή την αυτοκτονία δύο εραστών πάνω σε ένα στρώμα από παπαρούνες την άνοιξη του 1928 στα Λεχώνια του Βόλου. Θα συνοδευτεί από την εκφορά μιας ποιητικής διάλεξης της ίδιας, ωσάν μια χθόνια Ωδή στο Ανικανοποίητο, που θα πραγματευτεί την έννοια του Υψηλού, ιδωμένου μέσα από την Συντάραξη της απονενοημένης πράξης.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 16 ΓΕΝΑΡΗ

Επίσκεψη στο Μουσείο
[16:00 – 20:00]

EXTRAS

-Εισαγωγή έργου Κατερίνας Αγυιώτη στο Αναγνωστήριο-Βιβλιοθήκη [Ένα Excel απελπισίας] στη μνήμη του αυτόχειρα Σταυρίδη στην Ιερά Οδό το 1932.

-Εισαγωγή ζωγραφικού έργου Κώστα Παπαστεργίου με αφορμή μια αυτοκτονία με χειροβομβίδα στην Κοκκινιά το 1950.

3η Εβδομάδα (17-23.1)

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 19 ΓΕΝΑΡΗ

Επισκέψεις χαμηλού φωτισμού
(κάθε Τετάρτη)

 

17:00 – 20:00 Επισκέψεις εστιασμένες αποκλειστικά στο Αναγνωστήριο. Πρόσβαση στα κείμενα του «Μουσείου». Ήσυχες αναγνώσεις. Δημιουργικό καθισιό. Τσάι/καφές self service. Κλασική μουσική. Σκόρπιες απαγγελίες. Πηγαδάκια. Εισαγωγή υλικού:

α) Τοποθέτηση στον χώρο της Βιβλιοθήκης του μοναδικού αντιτύπου της άγνωστης και παρθενικής ποιητικής συλλογή του Ηλία Λάγιου «Βιώματα» που εκδίδει στο Ναύπλιο σε εφηβική ηλικία, 30 χρόνια πριν ριχτεί από το μπαλκόνι στο Κουκάκι.

β) Τοποθέτηση του μοναδικού αντιτύπου της ποιητικής συλλογής του γιώργου δομιανού «Η ιστορία του χρόνου» που φανερώνει μια μοναδική περίπτωση αυτοκτονίας.

γ) Τοποθέτηση της εκτός εμπορίου ποιητικής συλλογής του Μάξιμου Τρεκλίδη «Ο Κρεμασμένος».

δ) Τοποθέτηση της ανέκδοτης ποιητικής συλλογής του Σαμσών Ρακά «Γραικοπίθηκος» που καταπιάνεται με ζητήματα απονενοημένα.

 

 

Παράλληλα: Πρώιμες συζητήσεις για δημιουργία μιας
«Αντιπληθυντικής Βιβλιοθήκης» στην Αθήνα με μονότυπα, βιβλία εκτός
εμπορίου, χειρόγραφα, βιβλία ανέκδοτα, δυσεύρετα βιβλία, σπάνια άρθρα,
αρχειακό υλικό.

 

20:00 – 22:00 Προβολή ταινίας [έκπληξη] της μυστικής κινηματογραφικής λέσχης «CINEMA SUICIDE: 201 ώρες ζόφου», σε επιμέλεια και έρευνα του Pugnant Film Series και σε συνεργασία με το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα προβολών που λαμβάνει χώρο στο Sozopolis το έτος 2022, και που θέτει στο επίκεντρο την πράξη της αυτοχειρίας.

Ένα hint για τη σημερινή προβολή:

«Ἡ ἀνυπομονησία εἶναι τὸ λάθος ὅποιου θέλει νὰ διαφύγει τὴν ἀπουσία χρόνου•
ἡ ὑπομονὴ εἶναι ὁ δόλος ποὺ ἐπιδιώκει νὰ ἐπιβληθεῖ πάνω σὲ αὐτὴν τὴν ἀπουσία χρόνου,
μετατρέποντάς την σ’ ἕναν ἄλλο χρόνο, σ’ ἕνα χρόνο ποὺ μετριέται ἀλλιῶς».
Maurice Blanchot
 

ΣΑΒΒΑΤΟ 22 ΓΕΝΑΡΗ

Επίσκεψη στο Μουσείο
[16:00 – 20:00]

EXTRAS

20:30 – 22:00 Προβολή εφτά ταινιών μικρού μήκους, επιλεγμένων μέσα από μια ευρύτερη σειρά οπτικοακουστικών έργων που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια του «Απονενοημένου Συντάγματος» και μνημονεύουν άγνωστες ιστορίες αυτοχείρων (more).

 

 

για την συγκεκριμένη προβολή απαιτείται προκράτηση θέσης λόγω περιορισμένων θέσεων:

e-mail: syntagma2021@yahoo.com
messenger: Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθήνας
sms: 69 777 2 11 33

 

 

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 23 ΓΕΝΑΡΗ

Επίσκεψη στο Μουσείο
[16:00 – 20:00]

EXTRAS

Εισαγωγή  του έργου «Παράθυρο1900/windows2021» της Εύας Λαμπάρα στο «Μουσείο» (Digital art) με αφορμή έναν αυτόχειρα του Πειραιά.

Φανέρωση και συλλεκτική διανομή στους επισκέπτες του επίσημου χαρτονομίσματος της «Σωζόπολης».

4η Εβδομάδα (24-30.1)

 

σπόιλερ:

 

 

(ΠΡΟΣΕΧΩΣ)

 

Είσοδος 2 ευρώ

(ελάχιστη προαιρετική συνεισφορά
για την βιωσιμότητα του Sozopolis)