ΟΠΙΣΘΟΠΡΟΟΔΟΣ

Ο μπενγιαμινικός υλισμός συναντά την ελληνική ιστορία

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ
στην πρώτη επίσημη έκδοση του ΡΠΑ

 

Εδώ και μήνες το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο έχει αφιερώσει τις δυνάμεις του στην απελευθερωτική σύλληψη της ιστορίας του Βάλτερ Μπένγιαμιν όπως αυτή εμφανίζεται ερμητικά σε διάφορα γραπτά του και κυρίως στο ανολοκλήρωτο και δραματικών διαστάσεων έργο του Passagen-Werk (The Arcades project).  Σκοπός της εμβύθισής μας δεν είναι η απόκτηση μιας γνώσης ρητορικής ή σοφιστικής, ενταγμένης στα συμβατικά πλαίσια ενός φιλοσοφικού ανταγωνισμού. Επιθυμούμε να ενσαρκώσουμε τις αγωνίες του δικού μας παρόντος, μεταβολίζοντας τη φιλοσοφία του στην ελληνική χωρικότητα και ιδιαιτερότητα. Για τον λόγο αυτό, έχοντας ως ρευστό και ζωντανό πρότυπο το Passagen-Werk, επιχειρούμε τη συγγραφή της ελληνικής πτέρυγάς του, ερευνώντας τα πρωτο-φαινόμενα όχι του δικού του Παρισιού αλλά της δικής μας Αθήνας (και άλλων ελληνικών πόλεων). Πρόκειται για μια συλλογική εγχείρηση ανοιχτής ιστορίας που υπερπηδά τις ταξινομήσεις των επιστημονικών ειδών και μέσω στοχευμένων θραυσμάτων τηλεσκοπεύει απαντήσεις σε ερωτήματα που είτε δεν έχουν ξανατεθεί είτε βρίσκονται μονίμως στη σκιά.

50 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΚΔΟΣΗ


  •  
  • Γιατί το πρώτο μνημείο της χώρας ντροπιάζει την Ελλάδα;
  • Είναι δυνατόν η επανερμηνεία του παρελθόντος να εκτρέψει επαναστατικά το παρόν;
  • Ποιες ήταν οι πρωτόλειες πρακτικές του ελληνικού κράτους που μύησαν τον πολίτη στη φαντασμαγορία;
  • Ποιος ο ρόλος του βιβλίου στην εδραίωση της καπιταλιστικής κουλτούρας;
  • Θα είχε γεννηθεί η φωτογραφική τέχνη αν δεν υπήρχε η Ακρόπολη;
  • Πώς μετονομάστηκε η «Κυριακή» στο νέο ημερολόγιο του σαλού ουτοπιστή Παναγιώτη Σοφιανόπουλου;
  • Γιατί έκλαψες περισσότερο τον θάνατο του Ντέιβιντ Μπάουι από τον θάνατο του παππού σου;
  • Ποιο λεσβιακό ποίημα φανερώθηκε στο Ναύπλιο το 1833;
  • Γιατί επείγει η αποακαδημαϊκοποίηση του Βάλτερ Μπένγιαμιν;
  • Τι κομμουνιστικό πείραμα συνέβη στα Εξαμίλια της Κορινθίας τα καποδιστριακά χρόνια;
  • Αν αφαιρεθεί η λογική αιτία από την πρόσληψη των συμβάντων πώς στερεώνεται ο ιστορικός χρόνος;
  • Είναι η Αθήνα στοιχειωμένη από τις μέρες της βίαιης και βεβιασμένης πρωτευουσιοποίησής της το 1834;
  • Σε τι διαφέρει η γνώση από την αλήθεια;
  • Τι έκρυβε στην καλύβα του ο στυλίτης μοναχός στην Αθήνα;
  • Μπορεί ένα θραύσμα της ιστορίας να εκτινάξει την εγκλωβισμένη του ενέργεια στο σήμερα;
  • Είναι ο Ελληνισμός μια σκηνοθεσία;
  • Διαθέτουν μεταθανάτια ζωή οι καταχωνιασμένες μνήμες;
  • Είναι η ζέστη μια εφεύρεση της νεωτερικότητας;
  • Μπορεί να επιτευχθεί η παύση του ιστορικού χρόνου μέσω της «διαλεκτικής εικόνας»;
  • Ποιος αστερισμός γεννιέται όταν συγκρούονται δύο χρονικότητες;
  • Μπορεί ένα ποίημα να αυτοπραγματωθεί αν δεν διαβαστεί από κανέναν άνθρωπο;
  • Πότε εξεγέρθηκαν οι ζητιάνοι στην Αθήνα;
  • Είναι ο πνευματικός άνθρωπος μια απάτη της κουλτούρας;
  • Μπορεί η μελέτη της ιστορίας να βγει από το πεδίο της επιστήμης και να μπει στη ζώνη της επανάστασης;
  • Σε ποιο σημείο του σώματός του κρύβει το εμπόρευμα την ουτοπική του διάσταση;
  • Τι μας εξωθεί στην εκθεσιμότητα της τέχνης μας;
  • Είναι η συνέπεια του εαυτού μια ηθικοπλαστική επιβολή;
  • Πραγματοποιήθηκε η πρώτη εξέγερση στην Ελλάδα από παιδιά;
  • Είναι η Αθήνα παγκόσμια πρωτεύουσα του Jetztzseit;
  • Τι γύρευε ένας Έλληνας στην ύστατη διαδρομή του Μπένγιαμιν στα Πυρηναία;
  • Γράφτηκε η χάρτα του ανθρωπισμού στον Πόρο το 1837;
  • Ποια η σχέση του φιλελληνισμού και της ομοφυλοφιλίας;
  • Πού κρύβεται ο angelus novus της ελληνικής ιστορίας;
  • Πώς γράφεται η λέξη φαντασμαγορία στο μυστικό αλφάβητο της Φιλικής Εταιρείας;
  • Είναι η ιστορία της τέχνης ένα κατασκευαστικό ψέμα;
  • Εκπροσωπούσε η βασίλισσα Αμαλία τον ρομαντικό εξτρεμισμό;
  • Θα αναγνωριστεί κάποτε ο καπιταλισμός ως μια θρησκεία;
  • Ποιος ονόμασε το πολίτευμα της ελληνικής δημοκρατίας καθαρματοπαραγωγή πολιτικών προσώπων;
  • Είναι η αποθέωση του μέλλοντος μια υπόθεση του φασισμού;
  • Ποιοι ήταν οι πρώτοι λεπτοδείκτες της χώρας;
  • Πώς επιβλήθηκε η καλλιέργεια του γούστου στους ανθρώπους;
  • Υπήρχαν Λουδίτες στην Ελλάδα;
  • Πώς σκοτώνεις την προθεσιακοτητά σου για να αφήσεις την ίδια την αλήθεια να σε πλησιάσει;
  • Τι ήχο έκανε η βρεφοδόχος όταν άφηναν το έκθετο βρέφος;
  • Τι γυρεύει ένας σκύλος στην θεατρική σκηνή της Αθήνας του 1838;
  • Μπορούν να μας απευθύνουν χαιρετισμό  οι έγκλειστοι των φυλακών Κόκλα από το 1870;
  • Ήταν ο Καποδίστριας ενάντια στο αρχαιοελληνικό παρελθον;
  • Προς ποιά κατεύθυνση δείχνει ο Μυστικός δείκτης;
  • Τι κρύβει ο βοριάς της Πατησίων;
  • Ποιος έγραψε για πρώτη φορά τη λέξη «Οπισθοπρόοδο»;
  • Βάλτερ, πότε ξεκινάμε για την ευτυχία;

Αθήνα 2025

Αν οι απαντήσεις στα ενδεικτικά ερωτήματά μας νιώθεις να σε αφορούν τότε σου προτείνουμε μια πρόωρη ανταλλαγή: να γίνεις συνδρομητής της «ΟΠΙΣΘΟΠΡΟΟΔΟΥ», μιας βιβλιομονάδας με πολύμορφες απαιτήσεις, αρκετών εκατοντάδων σελίδων.

Με δωρεά 25€ εσύ εξασφαλίζεις ένα αντίτυπο του βιβλίου και εμείς διασφαλίζουμε την ποιότητά του (με 50€ – 2 αντίτυπα κ.ο.κ.)

Η αυτοδιαχειριζόμενη έκδοση, εκτός ανταγωνιστικού εμπορίου, θα πραγματοποιηθεί τον χειμώνα του 2025/2026 και θα αποτελέσει την πρώτη επίσημη έκδοση του ΡΠΑ (θα σταλεί ειδοποίηση στους συνδρομητές -στο μέηλ κατάθεσης- για να λάβουν τα πρώτα αριθμημένα αντίτυπα της έκδοσης).

 

Σύνδεσμος συνδρομής: 


«Δεν έχω τίποτα να πω. Μόνο να δείξω»

Β. Μπένγιαμιν